Jak na psychiku v nouzovém stavu

Do "nouzového stavu" se můžeme v životě dostat nejen v souvislosti s aktuální pandemií. Jak si poradit v psychicky náročné situaci a zvádnout ji co nejlépe? 

Shrnuli jsme pro vás pět základních doporučení.



Jak na psychickou pohodu v „nouzovém stavu“

 

Možná na vás doléhá současná situace tíživě... Jak se poprat s tlakem, stresem, osamělostí a negativními emocemi?

 

1) Udržujte rytmus

Udržujte ve svých aktivitách řád, rytmus. Činnosti, které jste dříve dělali pravidelně, dělejte ve stejných dnech dále. Zamyslete se, jak můžete nahradit nebo upravit ty, které není možné dělat tak, jak jste byli zvyklí. Na vaši psychiku to bude mít pozitivní dopad.

Najděte činnosti, které vám dělají radost. Zamyslete se, jaké nové návyky vám pomohou i dlouhodobě. Můžete například začít cvičit? Na internetu je mnoho videí, kde vám zkušení trenéři předvedou, jak na to.

Já osobně cvičím třikrát týdně podle videí na YouTube. Pohyb mi dělá radost, vím, že tak o sebe dobře pečuji a když vydržíte déle, potěší vás i pohled na své tělo. Mít zpevněné všechny svaly je jednoduše dobrý pocit.

Dělejte i další smysluplné činnosti, ať už je to mytí oken nebo přesazování květin, na každý den si najděte něco, mějte plán. To vám pomůže udržovat psychiku v dobrém stavu.

 

2) Udržujete kontakt s lidmi, které máte rádi, zamyslete se, co pozitivního nebo vtipného jim můžete říci.

Nebojte se zavolat svým přátelům nebo příbuzným jen tak, protože jste si na ně právě vzpomněli. Je mnoho lidí, kteří kontakt s ostatními potřebují stejně jako vy, budou rádi, že vás slyší. Zamyslete se, jak jim můžete udělat radost, co pozitivního nebo vtipného jim můžete říci.

Ze své zkušenosti vím, že chvilka konverzace s kamarádkou a pár prohozených vtipů dokáží úplné divy.

 

3) Starejte se o svou psychickou stránku

Jakákoliv forma relaxace nebo meditace vám pomohou vyrovnat se se stresem nebo přetížením v jakékoliv době, teď je možná oceníte dvojnásob. Jestli jste v nich začátečníky, začněte pozvolna, stačí i pár minut, postupně to půjde lépe. I tady vám pomůže pravidelnost, z počátku může pomoci také meditovat na stále stejném, příjemném místě. Návody najdete také na internetu, ptejte se přátel.

Pokud je napětí příliš velké nebo vámi cloumá vztek, budete se nejprve muset vypořádat s nimi. Velmi dobře pomáhá fyzická aktivita. Zkuste například postupně „vytřepat,“ uvolnit všechny končetiny, pusťte si hudbu a uvolněte napětí při tanci, zkuste vztek vyřvat v autě (ano, myslím nahlas vykřičet, zplna hrdla, co to jde), nasekat hromadu dřeva, pokud máte tu možnost, bušit pěstmi do polštáře nebo cokoliv jiného vás napadne.

Pokud vztek potlačujeme, jenom nekontrolovaně vybuchne jindy a s ještě větší intenzitou. Většinou si to pak „odnese“ někdo z našich blízkých. Vztek a agresivita k nám patří, ale postupně se je naučit zvládnout je také v našich silách.

 

4)Řešte své problémy

Pokud se dostanete například do finančních potíží, nemůžete dodržet své finanční závazky, kontaktujte firmy a instituce, snažte se najít společně řešení. Nikdo z úředníků nebo zaměstnanců tu není proto, aby vás „zničil.“ Pro banky, úřady státní zprávy a další instituce je také vždy lepší najít řešení. Pokuste se dohodnout. V případě velkých potíží se obraťte na organizace, které vám s vaší situací pomohou. Nejhorší je hrát „mrtvého brouka.“

Stejně tak se o radu nebo o pomoc nebojte požádat v jakékoliv jiné situaci, v mnoha případech platí: Nejste na to sami.

 

5)Zaměstnejte hlavu

Na co se zaměřujeme, to roste. Zaměstnejte svůj mozek myšlenkami, které vám pomohou. Abyste se odreagovali, myslete na příjemné chvíle, na krásná místa, na všechno hezké, co vám život přináší. Jestli vám hlavou běhají jen starosti, obavy a strach, nebojte se své myšlenky zaznamenat a přepsat do pozitivní podoby, ty si pak několikrát denně čtěte, používejte pozitivní afirmace.

Zaměřujte své myšlenky smysluplně, směrem vpřed. Ptejte se sami sebe: Co nejlepšího teď mohu udělat? Jak mohu někomu pomoci? Co nového se mohu naučit? Co mě těší a mohu se v tom rozvíjet?

Pomohou vám i inspirativní videa, články, knihy… Čím svou pozornost nakrmíte, tím budete žít.

 

Pokud je váš stav vážný, vyhledejte odbornou pomoc.